Wednesday 17 October 2012

RANCANGAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 4

RPH PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 4TOPIK : IBADAH
TAJUK : BERSUCI DARIPADA NAJIS


HARI : KHAMIS
TARIKH : 23 OKTOBER 2012
MASA : 9.00 PAGI - 10.00 PAGI
KELAS : TAHUN 4 ARIF
TOPIK : IBADAH
TAJUK : BERSUCI DARIPADA NAJIS
HASIL PEMBELAJARAN : DI AKHIR PENGAJARAN, PELAJAR DAPAT :

1)MENYATAKAN JENIS-JENIS NAJIS DENGAN BETUL (NAJIS MUGHALLAZAH, NAJIS MUKHAFFAFAH DAN NAJIS MUTAWASSITAH)

2) MENYENARAIKAN BAHAN-BAHAN YANG BOLEH DIGUNAKAN UNTUK MEMBERSIHKAN DIRI DARIPADA NAJIS.


3) MENYATAKAN CARA YANG BETUL UNTUK MEMBERSIHKAN DIRI DARIPADA SETIAP KATEGORI NAJIS YANG DIPELAJARI


PENGETAHUAN SEDIA ADA : PELAJAR TELAH DAPAT MEMBEZAKAN BENDA YANG BERSIH DAN KOTOR.

ALAT BANTU MENGAJAR : MS SLIDE SHOW, VIDEO, KAD GAMBAR, KAD PERKATAAN, MARKER, KERTAS MANILA


LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN

1) SET INDUKSI ( 5 minit)


  • AKTIVITI GURU : 
  1. Guru menerangkan aktiviti yang akan dilaksanakan 
    - ARAHAN : di dalam 3 kumpulan yang telah diaturkan, guru meminta pelajar untuk menyenaraikan 10 benda bersih dan kotor yang terdapat di sekeliling mereka. Kumpulan yang terpantas dikira sebagai pemenang.
  2. Guru mengaitkannya dengan konsep "Mensucikan diri daripada najis"
  • AKTIVITI PELAJAR
  1. di dalam kumpulan, pelajar dikehendaki berbincang dan menyenaraikan 10 benda bersih dan kotor yang terdapat di sekeliling mereka.

2) LANGKAH PERTAMA (15 minit)

  • AKTIVITI GURU 
  1. guru memberi penerangan tentang najis dan kategori-kategorinya. ( najis mughallazah, najis mutawassitah dan najis mukhaffafah).
  2. guru meminta pelajar untuk menyebut kembali kategori-kategori najis beserta pengertiannya.
  3. guru memanggil pelajar secara rawak dan memintanya untuk memadankan gambar mengikut kategori najisnya dengan betul
  • AKTIVITI PELAJAR
  1. pelajar diminta untuk mendengar dengan teliti tentang penerangan yang dibuat oleh guru.
  2. pelajar menyebut kembali kategori dan pengertian najis. ( latih tubi)
  3. pelajar memadankan gambar mengikut kategori najisnya dengan betul.

3) LANGKAH KEDUA (20 minit)

  • AKTIVITI GURU
  1. guru meminta pelajar untuk menceritakan pengalaman mereka membersihkan pakaian yang terkena najis.
  2. guru menunjukkan video cara-cara yang betul bagi membersihkan diri daripada najis mengikut setiap kategori najis. 
  3. Di dalam kumpulan, guru meminta pelajar untuk menyatakan bahan-bahan yang digunakan untuk proses membersihkan diri daripada najis.
  4. seterusnya, guru meminta setiap kumpulan untuk membuat perbandingan bagi ketiga-tiga kategori najis tersebut.
  • AKTIVITI PELAJAR
  1. pelajar menceritakan pengalaman membersihkan pakaian mereka yang terkena najis.
  2. pelajar melihat dan mendengar video yang ditunjukkan oleh guru dengan teliti.
  3. Di dalam kumpulan, pelajar menyenaraikan bahan yang digunakan ketika membersihkan diri daripada najis.
  4. Setiap kumpulan membentangkan hasil kerja mereka iaitu perbezaan bagi ketiga-tiga kategori najis di hadapan kelas.
4) LANGKAH KETIGA (15 minit)

  • AKTIVITI GURU
  1. guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap pelajar
  2. guru membincangkan jawapan untuk setiap soalan di dalam lembaran kerja.
  • AKTIVITI PELAJAR
  1. pelajar menjawab soalan berdasarkan konsep "Bersuci daripada najis" di dalam lembaran kerja yang diberikan oleh guru.
  2. Pelajar melibatkan diri di dalam perbincangan bersama dengan guru.

5) PENUTUP (5 minit)

  • AKTIVITI GURU 
  1. guru meminta pelajar menyebut kembali kategori-kategori najis yang telah dipelajari
  2. guru menasihati murid supaya sentiasa menjaga kebersihan.
  • AKTIVITI PELAJAR
  1. menyebut kembali kategori-kategori najis yang telah dipelajari.




PS : diharapkan info ini dapat membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran tahun 4 dalam subjek Pendidikan Islam. Insyaallah. =)





3 comments:

  1. pendidikan sebegini baik dlm membine akhlak generasi muda mase kini

    ReplyDelete
  2. perkongsian yang baik.
    terima kasih untuk maklumat2 yang di kongsi.
    semoga dirahmati Allah hendaknya.

    ReplyDelete