Wednesday 17 October 2012

SOALAN DAN LATIHAN BERDASARKAN KONSEP BERSUCI DARIPADA NAJIS.

SOALAN DAN LATIHAN

Berdasarkan nota mengenai konsep "Mensucikan diri daripada najis", di sini saya sertakan juga soalan-soalan dan latihan/latihan yang boleh digunakan oleh para guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Agama Islam bagi pelajar Tahun 4 dalam tajuk Ibadah. 


-TANDAKAN  (P) PADA JAWAPAN YANG BETUL DAN TANDAKAN (û) PADA JAWAPAN YANG SALAH.


1. Najis merupakan segala kekotoran yang menghalang daripada sahnya ibadat seperti  sembahyang. Najis terbahagi kepada tiga iaitu Najis Mughallazah, Najis Mutawassitah dan Najis Mukhalifah.   (           )

2. Bahagian-bahagian khinzir dan anjing sama ada dagingnya, air liurnya, bulunya, lemaknya, tulangnya, peluhnya, kotorannya dan lain-lain mengenainya adalah terdiri daripada najis Mutawassitah.  (         )

3. Pengertian bersuci adalah membersihkan diri dari kekotoran. Dari segi syarak pula ianya bermaksud menghilangkan atau mengangkat segala perkara yang menghalang daripada sahnya sembahyang dan ibadah-ibadah yang lain sama ada hadas atau najis. (          )

4.Najis Mukhaffafah ialah  air kencing bayi lelaki yang belum berusia dua tahun dan belum memakan apa-apa selain daripada susu ibunya semata-mata. (          )

5. Air mutlak ialah air yang dapat digunakan untuk menyucikan diri daripada najis.   (          )

6. Sekiranya ketiadaan air, kita boleh juga menggunakan bahan lain untuk mensucikan diri daripada najis. Contoh bahan yang boleh menggantikan air mutlak ialah besi.(           )

7. Ali menggunakan air sebanyak tujuh kali dan satu daripadanya adalah air yang bercampur dengan tanah bagi membasuh bajunya yang terkena anjing. (           )

8.Cara untuk menyucikannya najis mutawassitah adalah dengan menghilangkan najis itu terlebih dahulu dan kemudiannya barulah dibasuh tempat yang kena najis itu dengan air sehingga hilang bau, rasa dan warna najis tersebut.   (            )

9. Cara untuk menghilangkan najis Mukhaffafah adalah dengan mengesat najis itu dahulu kemudian basuh dengan menggunakan sabun basuh sebelum dijirus air.    (          )

10. Kita haruslah menjaga kebersihan kerana menjaga kebersihan adalah sebahagian daripada iman.   (            )




- ISIKAN TEMPAT KOSONG DENGAN JAWAPAN YANG BETUL.

1. Pengertian bersuci ialah membersihkan diri daripada segala _____________________.

2.Najis terbahagi kepada tiga bahagian iaitu najis _______________, najis ______________, dan najis __________________. 

3. Anjing dan khinzir serta segala keturunannya dianggap sebagai najis _________________.

4. Cara untuk mensucikan diri daripada najis Mughallazah adalah dengan membasuh tempat yang terkena najis dengan air sebanyak 7 kali dan satu daripadanya adalah air yang bercampur dengan __________________. 

5.Cara untuk menghilangkan najis Mutawassitah adalah dengan membasuh tempat yang terkena najis dengan air sehingga hilang _____________, ___________, dan ___________.

6.Air mutlak ialah air yang suci lagi menyucikan. Antara kategori air mutlak ialah ________________, ________________, dan __________________.

7.selain menggunakan air mutlak, terdapat bahan lain yang boleh digunakan dalam proses menyucikan diri daripada najis seperti ______________, _______________, dan _______________. 

8.Najis terbahagi kepada dua iaitu najis ____________ (dapat dilihat dengan mata) dan najis _____________ ( najis pada hukumnya).

9. Najis Mukhaffafah ialah najis selain daripada najis Mutawassitah dan najis Mughallazah. Contoh najis Mukhaffafah ialah _____________, ______________, dan _______________.

10. Najis Mukhaffafah ialah air kencing bayi lelaki yang belum berusia ____________ dan belum memakan apa-apa selain daripada susu ibunya semata-mata.








3 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian. soalan yang sesuai untuk topik yang diajar :)

    ReplyDelete
  2. Time kasih ustzh....perkongsian yg sangat berguna utk bakal2 guru terutama di IPG....:) thumbs up..keep it up..!!

    ReplyDelete
  3. thankyou ustazah
    i will appreciate it

    ReplyDelete